Malba

Nikdy nezapomínejme, že malíř nemaluje to, co vidí; maluje to, co se rozhodl vidět, s prostředky, které si sám zvolil. André Chastel

Určitě jste někdy slyšeli slovo komunikace. Co to znamená?

Povídání, telefonování, psaní smsek, zkrátka dorozumívání se. A my lidé se narozdíl od zvířat dorozumíváme řečí, za pomoci slov. No a malířství je právě takový způsob komunikace beze slov.

Díky malířství nám může malíř něco sdělit, nějak s námi komunikovat. Zajímavé ovšem je, že na rozdíl od řeči, kde si většinou všichni jasně rozumíme (pokud tedy mluvíme stejným jazykem a navzájem se posloucháme), v malbě takové porozumění nemusí být úplně jednoduché a pro každého stejné.

Podíváme-li se na obraz vlevo, všichni určitě řekneme: ano, to je kůň. To je to zvíře se čtyřma nohama a ocasem. To zvíře, které dělá ííííhahahá. Ale jen někteří z nás (třeba ti, kteří na koni už někdy jeli, starali se o něj nebo si o něm přečetli v encyklopedii) si všimnou něčeho dalšího: vypadá to, že běží, možná bude divoký nebo se něčeho polekal. Asi bych se o trochu bál. A tak dále a tak dále.

Na každého z nás bude onen obraz působit trošku jinak a bude v něm probouzet trošku jiné pocity – radosti („jee, kůň, koně mám rád!“), strachu („jejej, koní se tak trochu bojím…“), zvědavosti („čeho se ten kůň asi polekal, že utíká? Nebo utíká jen tak?“),…

Proto je rozhodně zajímavé a důležité nejen se na malované obrazy dívat, ale i si o nich povídat. Jedině tak můžeme poznat jak pohled svůj, tak i pohledy ostatních. Jedině tak můžeme rozumět malířství.

Zdroj: Lièvre-Crosson, E.: Rozumět malířství. Malá moderní encyklopedie. Praha, 2006.
Zdroj obrázku: http://paraplee.blogspot.cz/2009/02/pro-uki-leeonkovou.html

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Spam protection by WP Captcha-Free